Variation

Variation är nyckeln till mycket här i livet!
Om vi pratar om fysisk rörelsehälsa så vet vi att det inte är särskilt hälsosamt att ständigt upprepa samma rörelsemönster.
Detta är en av flera anledningar till varför träning med platform 9 från Procedos är så bra eftersom den hjälper oss att variera fotpositioner, steglängder, riktningar osv på ett medveten men ändå omedvetet sätt.

 

 

Tidigare inlägg har jag skrivit om det som borde vara självklart för alla, nämligen grundprincipen att vi blir bra på det vi tränar.
Att variera sina rörelser i träningen kommer då innebära att vi blir bra på många olika saker och får därför ett större spektrum av rörelser som vi kan göra utan onödigt slitage på kroppen men också ett större spektrum av rörelser där vi verkligen kan prestera!
De flesta idrotter är på ett vis kaos om vi tänker rörelser.
Beroende på vilken idrott vi pratar så finns det naturligtvis mönster som alltid kommer vara likadana men väldigt sällan kommer rörelserna vara identiska.
Så oavsett idrott kommer alla dra stor nytta av att ha ett stort spektrum av fotpositioner att kunna hoppa ifrån eller olika handpositioner att kunna pressa eller dra ifrån och så vidare med alla våra rörelser.
Det är väldigt logiskt och jag tror att alla förstår den tankeprocessen egentligen.

 

 

 

Alla människor i världen är däremot inte idrottare.
Men om idrott är kaos på så vis att vi ställs inför varierande och överraskande situationer så vad är då inte livet?
Om vi tar lyft som ett exempel så är det sällan vi lyfter på samma vis hela tiden. När jag lyfter upp min dotter från golvet så gör jag det på olika sätt även om det såklart finns mönster som är ganska lika. Men det är aldrig identiskt vad gäller min fotposition, hur nära henne jag står, hur snabbt jag lyfter upp henne osv…aldrig identiskt.
Ska jag då träna mina lyft identiskt?
Jag tror ni förstår att svaren är nej på den frågan.
 

 

Variation i träningen är som sagt en stor nyckel eftersom vi alla vill ha flera sätt att tackla olika situationer på, inte bara ett enda sätt.
Om vi går in lite på den mentala träningen så vet vi att det är samma sak även där. Att endast ha ett sätt att tackla stressande situationer blir inte framgångsrikt i längden. Ju fler sätt vi kan tackla stressen som kommer mot oss desto bättre.
(Läs gärna min kollega Antonias inlägg om medvetenhet för där är hon lite inne på detta)
 

 

 
https://www.youtube.com/watch?v=r7-9k2GCxas
Om du har 1 minut och 27 sekunder över så kolla gärna på detta klippet där Tom Myers förklarar varför variation i träningen är så viktig för vårt fasciasystem (bindväven).

https://www.youtube.com/watch?v=xdx5CAYK1SQ
Gary Gray som ofta kallas för ”The father of function” lyfter fram exakt samma sak i detta klippet där han tillsammans med Dr. Dave Tiberio diskuterar just olika lyft och effekten av detta.

 

 

Sommar och semestrar väntar runt hörnet!
Jag hinner ta emot en sista PT Small group med konceptet ”Work That Ass” innan semestern.
I så fall startar vi tisdagen 9/5 och projektet varar i 6 veckor med totalt 8 träningar. För alla träningsdatum, frågor eller anmälan så mailar ni tony@motiva.se
 

 

 

Andra frågor eller önskemål av en konsultation så får ni även där gärna maila mig!
Ha nu en fortsatt riktigt bra vecka med stor variation i träningen! :)